In deze tijd worden onze zintuigen door alle moderne technieken en media-invloeden geprikkeld om steeds meer, en steeds extremer, dingen emotioneel te ervaren. En dit heeft veel invloed op ons als gelovigen vandaag de dag. Terwijl Bijbels geloven in essentie inhoudt dat je leeft vanuit de belofte van God, die vaak in strijd is met wat we in ons lichaam ervaren, merk ik dat veel christenen leven vanuit hun gevoel. En dat is gevaarlijk.

Wist je dat God heeft beloofd dat Hij nooit meer alles wat leeft zal doden? Deze prachtige belofte doet Hij aan Noach, nadat al het levende op aarde is omgekomen in de zondvloed. (Gen.8 :21)  Er wordt vaak gedacht dat God alleen heeft beloofd om de aarde nooit meer door middel van water te verwoesten, maar dat Hij dat wel zal doen door middel van vuur. Maar zou dat een troost zijn? Toch heeft de Bijbel het over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Hoe zit dat? 

Deze dagen viert het Joodse volk hoe het ontsnapte aan het vernietigingsplan van Haman, ten tijde van de ballingschap in Perzië. Daarbij speelde het Joodse meisje Hadassa/Esther de hoofdrol. Het Bijbelboek Esther, dat deze wonderlijke geschiedenis van Poerim beschrijft, is voor gelovigen soms een lastig Bijbelboek, omdat God er helemaal niet in wordt genoemd. Maar misschien ligt daarin juist wel dé boodschap van het boek Esther: dat zelfs in complete onzichtbaarheid, God toch heel actief waakt over Zijn plan, en dat in detail volvoert.

Nooit heeft het volk van God zo´n glorieuze tijd gehad als tijdens de regering van Salomo. Tijdens zijn regering kwam het land Israël volledig tot rust. Het leven van Salomo toont ontzettend veel gelijkenissen met dat van de Heere Jezus, en zijn rijk heel veel gelijkenissen met het in de profeten voorzegde vrederijk van de Messias. In deze blog zet ik een aantal overeenkomsten naast elkaar. Het rijk van Salomo helpt ons om de rijkdom van het Koninkrijk van God te zien.

In Haggai 1 kunnen we lezen over het verlangen van God dat Zijn huis gebouwd en hersteld zou worden. Terwijl het volk vooral bezig was met het verfraaien van hun eigen huizen, lag Gods tempel daar nog verwoest. De mensen hadden totaal verkeerde prioriteiten en dat was dan ook de reden dat er geen regen kwam en het land geen opbrengst gaf. (Hag. 1:10) Opwekking, zo blijkt uit dit stukje, heeft alles te maken met het stellen van de juiste prioriteiten en het willen herstellen van Gods huis.

Wat leven we in een welvarend land! Het valt ons misschien niet zo op, maar vergeleken met de rest van de wereld hebben we het zo ontzettend goed. We klagen veel, maar in vrijwel alle lijstjes staan we in de top-10 van beste landen van de wereld. Niet alleen materieel zijn we (vaak) gezegend, maar ook geestelijk. Als we bijvoorbeeld kijken naar de hoeveelheid christelijke lectuur, gemeentes en evenementen die worden aangeboden. Toch geloof ik dat juist deze welvaart ons ongemerkt blind maakt.

David is voor mij altijd één van mijn favoriete Bijbelse personen geweest. Niet alleen omdat hij muziek maakte, maar vooral ook omdat Hij een man was die én in een hoge positie stond, én die ook nog eens een hart had dat helemaal naar God uitging. Dat kan dus. Ook al zijn zulke leiders ontzettend schaars. De meeste Nederlanders zitten waarschijnlijk niet te wachten op regeringsleiders die afgestemd zijn op God, maar dat is wel precies wat we nodig hebben in deze tijd van onwetendheid. Wat als onze leiders waren zoals bijvoorbeeld koning David?

De Bijbelse najaarsfeesten staan voor de deur! Voor veel christenen misschien onbekend, omdat deze door God ingestelde feesten in de eerste eeuwen zijn vervangen door andere feesten; feesten die, schrik niet, al werden gevierd in heidense godsdiensten en vol zitten met symboliek die te maken heeft met andere goden, maar die een christelijk jasje hebben kregen.

Heel Nederland viert komend weekend Pinksteren. Het is een apart idee dat een feest met zoveel mooie inhoud door ongelovigen wordt gevierd, terwijl ze de prachtige boodschap missen. Maar ook voor veel christenen is er nog een laag verborgen in het Pinksterfeest. En die ontdekking begint met het woord ´Pinksteren´.

Terwijl ik dit schrijf, begint over een paar uur het Bijbelse feest 'de Grote Verzoendag' (Yom Kipoer). Een dag van inkeer en verootmoediging. Precies 42 jaar geleden vielen de legers van Syrie en Egypte het kleine Israël aan op deze voor hen meest heilige dag van het jaar. Het Israelische leger dat in de jaren daarvoor al meerdere oorlogen op onmogelijke manier had gewonnen, wist ook deze keer te voorkomen dat de staat Israël vernietigd zou worden.

Als kind keek ik altijd al gefascineerd naar een aantal videobanden die wij thuis hadden liggen over de recente oorlogen van Israël. Dat het kleine landje in een halve eeuw tijd zo’n vijf oorlogen heeft moeten voeren en die op wonderlijke wijze won, maakte op mij grote indruk. We leven in bijzondere tijden. Niet zozeer alleen omdat we Gods hand in onze tijd aan het werk zien, maar ook omdat we echt op een kantelpunt in de geschiedenis staan. Ik geloof dat God de rollen aan het omkeren is.

Agenda

agenda

Bekijk waar Christian de komende tijd zingt. De agenda wordt actueel gehouden.

Webwinkel

sho

Neem een kijkje in de webwinkel en bestel eenvoudig CD's van Christian.

Blogs

blog

Christian schrijft regelmatig blogs over actuele thema's. Lees ze hier.

Media

media

Bekijk hier foto's, beluister een aantal nummers etc.

Nieuwsbrief ontvangen?

Muziekagenda

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
30
31

Inloggen